Peletón z krajín Vyšehradskej štvorky priviedli veterány

Už druhý rok viedli severnú vetvu cyklojazdy histórie bicykle velociped a draisina.

ZVOLEN. Tradičnému hromadnému výstupu na Pustý hrad nad Zvolenom predchádzala cyklojazda histórie, symbolické odovzdávanie posolstva o najväčšej hradnej zrúcanine v Európe. Prvá cyklojazda pred ôsmimi rokmi mala len jednu vetvu; zo Spišského hradu, ktorý sa považoval za najväčší v Európe, kým ho rozlohou neprekonal archeológmi odhaľovaný Pustý hrad.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zvolenskí cyklisti neskôr vetvu rozšírili o tri ďalšie z ostatných krajín Vyšehrádskej štvorky. Niekoľko rokov tak do Zvolena pompézne prichádzajú z poľskej Wisly, z českého Slavkova u Brna a z hradu Visegrad v Maďarsku. V každej krajine sa k zvolenským cyklistom zvyčajne pridajú tamojší, ktorí s našimi zdolajú aj samotný výstup na Pustý hrad.

SkryťVypnúť reklamu

Už druhý rok viedli peletón raritné veterány, bicykle, na akých sa jazdilo pred sto či dokonca dvesto rokmi. Hoci jazda na takýchto bicykloch si vyžaduje naozaj dobrú fyzickú kondíciu, prejsť na nich len pár kilometrov si vyžaduje značný športový výkon, ich majitelia sa odvážia aj na dlhšie trasy. Vlani spolu absolvovali 450-kilometrovú mierovú cyklotúru po Japonsku. Dvaja nadšenci pre šport, techniku a históriu v jednom; Ivan Křivánek a Jaroslav Brabec z Moravy.

Kôň na behanie

Bicykel, na akom jazdí Ivan Křivánek, má niekoľko prívlastkov. Hovorí sa mu kostitras, bicykel na odrážanie či kôň na behanie. Je to replika dreveného kostitrasu, ktorý v roku 1817 zostrojil barón Karl Friedrich Draiser von Sauerbrunn, považovaný za vynálezcu bicykla. Podľa vynálezcu sa bicykel nazýval aj draisina.

SkryťVypnúť reklamu

Na bicykli pripomínajúcom malého dreveného koňa by ste márne hľadali pedále a prevodové ústrojenstvo, cyklista sa musí odrážať od zeme nohami. Keďže nohami aj brzdí, pričom intenzívne zapiera podrážky o cestu, za rok spotrebuje Ivan Křivánek 5 párov obuvi.

Na koni na behanie jazdí päť rokov. Nie iba exhibične, ale aj pretekársky. „Za tých uplynulých štyroch rokov sa konali dve majstrovstvá sveta v pretekoch historických bicyklov, súťažné disciplíny sú rozdelené podľa výroby či histórie bicyklov. Vo svojej kategórii som vyhral obidva šampionáty, v Rakúsku aj v Kanade," povedal.

Křivánek robil v minulosti triatlon (3,8 km plávanie, 180 km na bicykli a 42 km bežecký maratón) a sedemkrát získal titul Železný muž. Tri roky držal československý rekord, v roku 1982 zaujal nakrátko dokonca druhé miesto na svete (za 10 hodín a 13 minút). Nohy má teda naozaj dobre vytrénované. Bicykel je ťažký 28 kilogramov. Pri jazde z kopca sa dá na ňom dosiahnuť 40-kilometrová rýchlosť, na maratónoch jazdí 17-kilometrovou rýchlosťou, ale jeho priemerná rýchlosť je zhruba 12 - 15 kilometrov za hodinu.

SkryťVypnúť reklamu

Rám bicykla je vyrobený z dvesto rokov starého jaseňového dreva, kolesá majiteľ bicykla pravidelne obmieňa. Pri jazde na dlhšie trasy ich trikrát denne polieva vodou, aby nezaschýnali a nezačali sa rozpadať.

Pompéznosť jazde na historickom bicykli dodáva Křivánek napoleonskou uniformou. „Patrí k tej dobe. V čase, keď vznikol takýto bicykel, už mali radoví francúzski vojaci uniformy. Pravda je, že bicykle nevlastnili, tie až také typické pre napoleonského vojaka neboli, ale dnes máme na trhu ferrari a tiež ho nemá každý."

Pád je naozaj tvrdý

Vysoký bicykel sa vyrábal na prelome 18. - 19. storočia podľa nemeckého patentu, jeho sláva trvala asi dvadsať rokov. Dá sa na ňom prejsť aj sto kilometrov za deň, to je priemerná dĺžka, a dokáže dosiahnuť priemernú rýchlosť 17 kilometrov za hodinu. „Na tú dobu to bol drahý vynález, dovoliť si ho mohlo len horných 10-tisíc," povedal Jaroslav Brabec.

„Je, pravda, trochu je nepohodlný, ale dá sa na ňom jazdiť celkom v pohode. No pád z neho je naozaj tvrdý." Tiež ich niekoľko zažil. „Človek musí spadnúť; kým nespadne, myslí si, že všetko vie a robí zo seba hrdinu. Ale bicykel mu ukáže, že hrdina nie je. K takémuto bicyklu treba mať rešpekt. Vyplýva to z jeho výšky. Človek na ňom je meter a pol nad zemou a keď sa niečo stane, spadne na hubu."

Jazdiť na vysokom bicykli nie je taký relax ako na súčasných, moderných typoch. Cyklista musí byť sústredený, okrem techniky jazdy musí vedieť predvídať, pretože prakticky nemá žiadne brzdy.

10.jpg

Fakty z histórie

Obdobie najväčšej slávy trvalo draisine, ako uvádza na svojej webovej stránke Bike klub, asi desať rokov. Vynálezcovia prišli na to, že k udržaniu rovnováhy nie sú nohy potrebné, a to bol prvý krok k nápadu využiť nohy na pohon predného kolesa pomocou šliapacích kľúk. Prvý takýto stroj predstavil Francúz Pierre Michaux (výrobca kočiarov) a nazval ho velocipéd. Firma Michaux a Lallement bola prvou továrňou na výrobu bicyklov na svete.

Draisina mala obidve kolesá rovnako veľké, na velocipéde bolo predné koleso len o kúsok väčšie, a preto sa na ňom nedala dosiahnuť vysoká rýchlosť. Preto sa postupne začali zväčšovať predné kolesá, až vznikol preslávený vysoký bicykel. Stali sa veľmi obľúbenými a začali si raziť cestu do sveta. Začali sa zakladať kluby velocipedistov, usporadúvali sa preteky s masovou účasťou divákov. Napriek veľkému úspechu nespĺňali všetky požiadavky cyklistov. Boli ťažko ovládateľné a veľmi vratké. Jazdec sedel takmer kolmo nad stredom predného kolesa, preto stačil malý kamienok na ukončenie jazdy pádom. Zložitý bol aj výstup do sedla a zostup bol odvážnym akrobatickým kúskom.

Mnohí výrobcovia sa snažili postaviť bicykel, na ktorom by mohli pohodlne jazdiť aj ženy. Tak sa zrodili pohodlnejšie, ale pomalšie trojkolky. Velocipedy však nevytlačili. V 90. rokoch 19. storočia sa začali objavovať prevody. Tie sa podpísali pod zánik vysokých bicyklov, aj keď po prvýkrát boli vyskúšané práve na vysokom bicykli. Prvý bicykel sa nazýval kangaroo (klokan). Priemer predného kolesa sa postupne mohol zmenšovať, pretože s prevodom sa zvyšovala rýchlosť.

(moj)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Zvolen

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 409
  2. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 5 781
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 144
  4. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 4 959
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 4 802
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 835
  7. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 190
  8. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva 1 581
  1. Vladimír Bojničan: Klérofašisti a boľševici: Dnes pevne spojení v extréme, ktorý mentálne ohlupuje a nivočí nielen slovenský národ
  2. Ján Valchár: Chceme Deň POBJEDY alebo Deň PEREMOHY?
  3. Viktor Pamula: Toto nie je môj premier
  4. Ľudmila Rábelyová : Ticho medzi (nami) ľudmi
  5. Viktor Pamula: Retardácia v praxi
  6. Jozef Varga: Himnusz na M1 video o 00 00 hod. Bratislavský hrad, vlajka SR
  7. Ján Komrska: Pico del Cielo
  8. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 37 767
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 702
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 367
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 372
  5. Ján Chomík: Liek na nespavosť 7 982
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 794
  7. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 6 987
  8. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 5 944
  1. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  2. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  3. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  4. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  5. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
  6. Jiří Ščobák: Víte, kde hledat nejstarší samostatně stojící chrám na světě? A jak ho asi postavili?
  7. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať?
  8. Tupou Ceruzou: Zámočky
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Titul? Nie je to veľmi pravdepodobné.


8. máj

Areál s vyše 170-metrovými stožiarmi je ekonomickou príťažou.


8 h

Slovenského skialpinistu privítala cigarová vôňa dymu.


21 h

František Feja je inšpirácia pre všetkých.


Eliška Veselovská a 1 ďalší 7. máj
  1. Vladimír Bojničan: Klérofašisti a boľševici: Dnes pevne spojení v extréme, ktorý mentálne ohlupuje a nivočí nielen slovenský národ
  2. Ján Valchár: Chceme Deň POBJEDY alebo Deň PEREMOHY?
  3. Viktor Pamula: Toto nie je môj premier
  4. Ľudmila Rábelyová : Ticho medzi (nami) ľudmi
  5. Viktor Pamula: Retardácia v praxi
  6. Jozef Varga: Himnusz na M1 video o 00 00 hod. Bratislavský hrad, vlajka SR
  7. Ján Komrska: Pico del Cielo
  8. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 37 767
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 702
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 367
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 372
  5. Ján Chomík: Liek na nespavosť 7 982
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 794
  7. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 6 987
  8. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 5 944
  1. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  2. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  3. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  4. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  5. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
  6. Jiří Ščobák: Víte, kde hledat nejstarší samostatně stojící chrám na světě? A jak ho asi postavili?
  7. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať?
  8. Tupou Ceruzou: Zámočky

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu