Cestovanie MHD bude zrejme drahšie

Cestovné sa zvýši asi od septembra. Do akej výšky, o tom ešte mesto nerozhodlo.

(Zdroj: JÁN KROŠLÁK)

ZVOLEN. Zvýšeniu cestovného v mestskej hromadnej doprave sa Zvolenčania zrejme nevyhnú. Tarify sa mali zvýšiť už od mája, mestskí poslanci však vtedy návrh magistrátu z rokovania stiahli. Útvaru kontroly mesta dali vypracovať analýzu, ktorá mala preveriť opodstatnenosť zvýšených mesačných strát.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kontrola v SAD Zvolen žiadne nezrovnalosti v účtovaní nákladov zvolenskej samospráve nezistila. Zameraná bola na druhý polrok 2010.

Mesto platí SAD mesačný preddavok na MHD 46-tisíc eur. Podľa prednostu mestského úradu Stanislava Jalakšu mesačné zálohy náklady na MHD nepokryjú. Už teraz splácajú dlh z dvoch predchádzajúcich rokov. „Z rozpočtu mesta ide tento rok zvolenskej SAD 770-tisíc eur. V nich sú zahrnuté zálohy na náklady na tento rok aj na vykrytie straty z predchádzajúceho obdobia,“ povedal prednosta. Za minulý rok dosiahla strata 820-tisíc eur.

SkryťVypnúť reklamu

Riaditeľ SAD Zvolen Anton Mazán skonštatoval, že cestovné vo Zvolene je jedno z najlacnejších na Slovensku napriek tomu, že nízka, v porovnaní s ostatnými mestami je aj dotácia mesta. Podľa neho je to vďaka plynofikácii, čím šetria nielen životné prostredie, ale aj peniaze cestujúcich. „Mali sme výhodu, že sme pred vyše pätnástimi rokmi dostali na plničku plynu dotáciu ešte od štátu. Teraz by nás vyšla omnoho drahšie,“ povedal. Na otázku, či je podľa neho potrebné zvýšiť cestovné, zareagoval: „Toto rozhodnutie musí urobiť mesto. To musí povedať, či chce pokryť náklady z cestovného alebo zvýšenou dotáciou.“

Cestujúcich ubudlo

Náklady na MHD sa oproti minulému roku zvýšili v niektorých mesiacoch až trojnásobne, počet cestujúcich pritom klesol. Cestovných lístkov predal prepravca menej o 98-tisíc. Jalakša upozornil na rastúce ceny za pohonné hmoty, ktoré stratu prehĺbia. „Budeme musieť upraviť tarify cestovného, je to jediná možnosť,“ dodal.

SkryťVypnúť reklamu

Myslí si to aj primátor Miroslav Kusein. „K ich úprave však musíme pristúpiť citlivo, aby sme nedosiahli opačný efekt, že MHD vyprázdnime,“ skonštatoval.

Jalakša predpokladá, že tarify sa zmenia od septembra. Dovtedy chcú so zvolenskou SAD prerokovať aj závery auditu, ktorý mestu vypracovala externá firma. Audit sa týkal efektívnosti a účelnosti jednotlivých liniek MHD, firma ho ukončila 30. júna.

Mikrobusy zatiaľ nekúpia

„Máme linky, ktoré sú v ročnej strate viac ako 100-tisíc eur. Ekonomicky najsilnejšie dosahujú ročnú stratu 3- až 3,5-tisíc eur,“ povedal Jalakša. Najväčšie straty vykazujú linky do najodľahlejších častí, teda do Sekierskej doliny a na Kráľovú, niekedy len s tromi – štyrmi cestujúcimi. Mikrobusy vysokú stratu podľa Mazána nezmiernia.

SkryťVypnúť reklamu

„Na trase máme veľké sídlisko Sekier, poň je autobus plný, no ďalších takmer dvadsať kilometrov už ide takmer prázdny. Ak by sme kúpili mikrobusy, pre Sekier a Lipovec by sme museli zachovať veľké autobusy. Na každej linke by sme tak mali po dva autobusy, čo by nám zvýšilo odpisy.“

Efektívnosť mikrobusov si dala SAD prepočítať Technickej univerzite v Žiline, podľa výsledkov by ušetrili len náklady na pohonné hmoty. Napriek tomu Mazán možnosť mikrobusov v budúcnosti nevylučuje.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Zvolen

Komerčné články

  1. Robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok na odľahlom severe
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  4. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  5. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  6. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  7. Keď sa z brigády stane kariéra
  8. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  4. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  5. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  6. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  7. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  8. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  1. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 9 463
  2. Keď sa z brigády stane kariéra 4 793
  3. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 3 775
  4. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 353
  5. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 1 501
  6. Známy operátor opäť prekvapuje: Prináša internet 2500 Mbit/s 1 431
  7. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 1 425
  8. Fanúšikov dostanú na zápas 5 minút pred výkopom 1 417
  1. Jozef Černek: Bude vojna? Budú naše deti zomierať?
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (3. - 9.10.1925)
  3. Tomáš Kuvik: Ilúzia za displejom: Vidíme skutočný život, alebo len kulisy?
  4. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  5. Anton Kaiser: Zlatomoravecký jarmok 2025
  6. Martin Šuraba: Líška a samozrejmosť
  7. Soňa Fröhlichová: Gstaad – švajčiarsky alpský klenot, najväčšie európske podujatie country hudby Country Night
  8. Filip Svetlošák: Nechajte sa zavrieť do truhly alebo poďte hľadať bratislavské neóny
  1. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 17 578
  2. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 16 286
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 14 154
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 13 485
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 143
  6. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 8 894
  7. Marian Faktor: Pravda o tom, kto zderie pracujúcich a kde naozaj skončia ich zdravotné odvody 6 122
  8. Martin Ondráš: Zákon čo legalizuje podvod? Alebo ako Slovensko stratí kontrolu nad pôdou 5 704
  1. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  2. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  3. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  4. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  5. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  6. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
  7. Marian Nanias: Dopláca Slovensko na členstvo v EÚ, alebo získava?
  8. Věra Tepličková: Viac šťastia ako rozumu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Zvolen - aktuálne správy

Minister dopravy SR Jozef Ráž počas slávnostného otvorenia konferencie.

Aké budú slovenské cesty v budúcnosti? Dokáže ich výstavba reagovať na trendy v používaní moderných materiálov?


1
Tamara Rošková (vľavo) v drese Zvolena

ŽHKm Zvolen má v tíme veľký talent.


SITA
Vodopád Bystrô. Táto národná prírodná pamiatka patrí k najväčším vodopádom vo vulkanitoch Západných Karpát.

Rozvíja sa cykloturizmus.


TASR 1
Diskusia z druhého panelu s názvom Kvalitná príprava – základ úspešného priebehu stavby.

Aké budú slovenské cesty v budúcnosti? Dokáže ich výstavba reagovať na trendy v používaní moderných materiálov?


Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu