ZVOLEN. Klub historickej techniky (KHT) pri rušňovom depe vo Zvolene, ktorý združuje ľudí so záujmom o železničnú históriu a jej záchranu, participuje na ďalšom zaujímavom záchrannom projekte.
Spoločne s aktivistami zo Starej Kremničky v susednom žiarskom okrese zakladajú občianske združenie Kamenica. Ich hlavným cieľom je zachrániť historickú budovu železničnej stanice v Starej Kremničke, ktorá je v kritickom stave a hrozí jej zbúranie.
Podľa Petra Oravca z občianskeho združenia KHT ide pritom nielen o historicky mimoriadne cennú železničnú budovu, no zaujímavé je tiež jej architektonické riešenie. „Prizvaní architekti nám k tomu pripravujú podklady, no už teraz sa dá povedať, že na budove sa objavujú hodnotné a ojedinelé prvky železničnej architektúry,“ dodal.
Prvoradé však bude podľa neho vyriešiť vlastnícke vzťahy k budove. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) totiž chcú dlhé roky chátrajúcu a nevyužívanú stanicu zbúrať.
„Dopravňa je roky neobsadená a situovaná mimo obytnej zóny. Aj napriek snahe zabezpečiť budovu proti neoprávneným vstupom ju devastujú vandali a pohyb v jej okolí je nebezpečný,“ povedala Zuzana Chalupová z odboru komunikácie ŽSR. Napriek tomu je podľa nej ešte stále možné rozhodnutie prehodnotiť, keďže zatiaľ sa neurobili zo strany ŽSR žiadne legislatívne kroky k likvidácii budovy. „Záujemcovia by si mali dať čo najskôr žiadosť na odpredaj, prípadne dlhodobý prenájom,“ dodala.
Pohnutá história
Stanicu stavali v druhej polovici 19. storočia, cestujúcim začala slúžiť v roku 1872. Patrila k najkrajšie riešeným staniciam na frekventovanej železničnej spojnici Zvolen – Vrútky, ktorú kvôli prechodu horskými hrebeňmi nazývali aj slovenským Semmeringom.
Zaujímavá je však aj jej história. Počas SNP bola svedkom intenzívnych bojov a bol tu nasadený pancierový vlak Štefánik. Podľa zachovaných historických údajov sa tu dokonca vykoľajil nemecký vlak, naplnený muníciou.
Pri tragédii malo zahynúť viac ako tristo nemeckých vojakov. Hoci sa dodnes objavujú aj názory, že mohlo ísť o sabotáž, Peter Oravec sa prikláňa skôr k tomu, že zlyhala technika.
Záchrana budovy má podľa Oravca aj medzinárodný rozmer, keďže v budúcom roku oslávi takzvaná Uhorská severná železnica, ktorá spájala Budapešť s Vrútkami 140. výročie. Išlo pritom o druhú najvýznamnejšiu trať Uhorska.
Na stanici rozbehli práce
V predchádzajúcich dňoch pracovali pri čistení stanice zamestnanci na aktivačných prácach zo Starej Kremničky. Podľa zakladajúceho člena občianskeho združenia Kamenica Františka Kovára je prvoradé očistiť celý priestor od náletových drevín a zabezpečiť strechu tak, aby budova prečkala aj silnejšiu zimu.
Staničný komplex tvoria dve budovy, združenie sa však sústredí aspoň na záchranu jednej z nich. Druhú, menšiu, sa zrejme nepodarí pred zbúraním zachrániť. V obnovenej budove plánujú zriadiť múzeum, zamerané na históriu bojov v SNP, ako aj na pozadie tragédie nemeckého vlaku. Keďže v Starej Kremničke niektoré vlaky stále zastavujú, počíta sa s vytvorením malej čakárne. V pláne je tiež malý bufet a spoločenské priestory.