DETVA. Komisia územného plánu a životného prostredia zastupiteľstva Banskobystrického samosprávneho kraja sa ešte minulý mesiac vybrala do Detvy. A nie náhodou. Spoločnosť EMED Slovakia, ktorá má záujem ťažiť v tomto podpolianskom meste zlato, komisii predstavila svoj projekt dobývania zlatej rudy na Bielom vrchu a zároveň prezentovala s tým súvisiace návrhy na rozvoj mesta a regiónu. Spoločnosť o tom informovala v júlovom čísle svojho periodika EMED Slovakia novinky. O stretnutí však nevedeli ani krajskí poslanci za náš región.
Ťažba sa týka celého regiónu
„Komisia nemá povinnosť pozývať na zasadnutie aj poslancov za daný región, no keď už operujú v našom kraji, mohli nás aspoň informovať,“ hovorí nespokojne poslanec krajskej samosprávy Roman Malatinec. „Prípadná ťažba zlata nie je problémom Detvy, ale celého regiónu. Svoje odmietavé stanovisko vyjadrili viaceré obce, petíciu podpísali tisíce ľudí,“ vysvetľuje Malatinec. „EMED vo svojich vyjadreniach hovorí, že obavy obyvateľov vychádzajú z nedostatočnej informovanosti, preto ma zaráža, že o výjazde komisie neinformovali ani nás, poslancov.“
Podporujú región
EMED Slovakia sa napriek odmietnutiu ťažby zlata miestnymi samosprávami nevzdáva a imidž si spoločnosť vylepšuje podporou športových aj kultúrnych akcií. Začiatkom júna napríklad uzavreli grantové konanie, v ktorom rozdelia 10-tisíc eur na štyri lokálne projekty. Či to bude stačiť na prelomenie odporu zo strany obyvateľstva, je otázne. „Marketingové pôsobenie spoločnosti je evidentné. Región podporujú rôznymi aktivitami, na čo, samozrejme, majú právo. Ľudia si ale neuvedomujú, že sa takýmto spôsobom vlastne upíšu tejto firme,“ dopĺňa Malatinec. Podľa neho sa za zlatú baňu v Detve lobbuje už aj na VUC-ke a viacerí poslanci ťažbu zlata podporujú. „Obávam sa, že je to rovnaké aj v Bratislave.“
Kupujú si mienku ľudí
Protesty proti zámerom povrchovej ťažby zlata organizovalo v Podpoľaní občianske združenie Podpoľanie nad zlato. Jeho predsedu Romana Podhradského súčasný vývoj neprekvapuje.
„EMED zintenzívňuje svoje snahy na kúpenie si mienky ľudí, no to sme čakali. Každý si musí zvážiť, či sa dá kúpiť nie za tridsať strieborných, ale v tomto prípade za tridsať zlatých,“ povedal.