Na železničnú stanicu sa má vrátiť život

Dobrá Niva bola raritou, ako jediná dedina mala na kedysi frekventovanej trati dve železničné zastávky.

Spustnutú stanicu uprostred obce chce samospráva kúpiť a opraviť.Spustnutú stanicu uprostred obce chce samospráva kúpiť a opraviť. (Zdroj: ĽUBICA MOJŽIŠOVÁ)

DOBRÁ NIVA. Na spiacu železničnú stanicu v Dobrej Nive chce tamojšia samospráva vrátiť život. Osobné vlaky na trati Zvolen - Šahy už nejazdia deväť rokov a stanica odvtedy chátra.

O kúpe budovy so Železnicami SR rokujú, starosta Martin Krúdy hovorí, že predbežný prísľub majú. Budovu si zatiaľ prenajali, aby mohli udržiavať aspoň jej okolie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dve zastávky

Stanica stojí v strede obce. Je dominantnou stavbou v nedávno zrekonštruovanom priestore, ktorý je vstupnou bránou do pamiatkovej zóny Dobrej Nivy. Spustnutá však do zrevitalizovaného priestoru nezapadá. Obec chce historickú stavbu opraviť a zmeniť na malé múzeum a informačné centrum.

SkryťVypnúť reklamu

Dobrá Niva bola na kedysi frekventovanej trati raritou, mala dve železničné zastávky. Nákladné vlaky ňou prechádzajú dodnes, starosta hovorí, že každý vlak v obci aj stojí. Na zastávke na začiatku obce, kde nakladá drevo aj spoločnosť tamojších obecných lesov. Cez deň prejdú obcou asi dva.

Dve železničné stanice mali v regióne len mestá Zvolen a Krupina. Druhá stanica vyrástla v Dobrej Nive zásluhou jej rodáka Juraja Slávika Neresnického, ktorý v tom čase, na prelome dvadsiatych a tridsiatych rokov minulého storočia, zastával vo vláde postupne viaceré ministerské posty.

„Bol to významný česko-slovenský politik, diplomat, spisovateľ, básnik a prekladateľ. Stanica je poslednou existujúcou budovou v Dobrej Nive, ktorá je s ním úzko spätá. Ďalšiu železničnú stanicu dokázal presadiť napriek tomu, že vzdialenosť medzi ňou a existujúcou stanicou bola menšia, ako stanovovali vtedajšie predpisy,“ dodáva starosta.

SkryťVypnúť reklamu

Stanice delí zhruba 650 metrov, osobné vlaky zastavovali na obidvoch.

Múzeum aj stacionár

Po kompletnej rekonštrukcii chce preto obec v priestoroch bývalej čakárne zriadiť pamätnú izbu Juraja Slávika Neresnického ako trvalú expozíciu. Na jej vytvorení by sa malo finančne podieľať okrem obce aj americké veľvyslanectvo na Slovensku. Prispieť chce aj rodina Slávikovcov, ktorá žije v Spojených štátoch. Juraj Slávik Neresnický tam prežil posledných dvadsať rokov života v exile.

Typické architektonické prvky železničných budov, postavených v prvej polovici 20. storočia, mieni obecná samospráva pri renovácii tej svojej zachovať. Z miestnosti, kde sa vydávali cestovné lístky, má byť turistické informačné centrum. V časti, ktorá slúžila ako byt pre prednostu stanice, plánujú zriadiť denný stacionár pre seniorov.

SkryťVypnúť reklamu

Čaro staníc

Trať má výnimočný svojráz

Osobné vlaky po niekdajšej železničnej trati Zvolen – Šahy nepremávajú od roku 2003. Jej jedinečnosť a čaro staníc v jej blízkosti si najmä pamätníci občas ešte pripomenú nostalgickou jazdou historických vlakov.

Trať mala v minulosti kľúčový význam, spájala južné Slovensko so stredným. „Všetky železničné stanice na tejto trati boli postavené v jednom architektonickom štýle kopírujúcom charakter krajiny, čo jej dodáva výnimočný svojráz. Táto trať je slovenskou raritou,“ hovorí starosta Dobrej Nivy Martin Krúdy.

Železničná sieť sa na našom území budovala počas rakúsko-uhorskej monarchie pre potreby uhorskej časti ríše. Uzlom, kde sa železničné trate zbiehali, bola podľa vlaky.net Budapešť. Po vzniku ČSR sa rozšírenie siete železníc javilo ako nevyhnutné, najmä pre lepšie spojenie Čiech so Slovenskom aj jednotlivých častí Slovenska. V marci 1920 rozhodla vláda o stavbe pätnástich nových železničných tratí. V rámci tohto projektu sa postavila aj trať Zvolen – Krupina.

Železničné spojenie Zvolena a Šiah sa totiž budovalo v dvoch etapách. Úsek Šahy – Krupina ešte koncom 19. storočia ako súkromná železnica Hontianskej župy. Prepojenie Krupiny a Zvolena už ako štátnej železnice sa začalo stavať v januári 1923, hotové bolo v januári 1925.

Pri hľadaní trasy novej železnice však naši predkovia spočiatku uvažovali so zrekonštruovaním úzkorozchodnej trate Hronská Breznica (teraz Hronská Dúbrava) - Banská Štiavnica a jej predĺžením do Hontianskych Nemiec na trati Krupina - Šahy. Zámer im nevyšiel pre prekážky technického rázu pri Banskej Štiavnici, preto pre železnicu napokon vybrali trasu popri starej ceste údolím riečok Neresnice a Krupinice.

Jednokoľajová železničná trať vychádzala zo železničnej stanice Zvolen (v súčasnosti je to Zvolen - nákladná stanica). Na 33 kilometrov dlhej trati postavili dva tunely (pri Brezinách a pri Krupine), 120 železničných a 68 cestných mostných objektov.

(moj, zdroj: vlaky.net)

Železničná stanica na začiatku dediny. Nákladné vlaky na nej stále zastavujú. FOTO: JÁN KROŠLÁK

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Zvolen

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 8 033
  2. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 629
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 546
  4. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 5 506
  5. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 118
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 897
  7. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 844
  8. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 219
  1. Štefan Šturdzík: Igor v Kyjeve.
  2. Viktor Pamula: Tvorí sa nová Európa
  3. Eva Gallova: Pred koncom vojny nemecké velenie vybralo 23 budovy, ktoré zničia v Banskej Bystrici na námestí a priľahlých uliciach
  4. Anton Kaiser: Medzinárodná fotografická výstava
  5. Timotej Opálek: Arcade Fire - Pink Elephant
  6. Eva Bachletová: Pre mamy
  7. Milan Buno: Čo keby ste si vybrali inak? Ako by potom vyzeral váš život? | 7 knižných tipov
  8. Radovan Čipka: Vnútený izolacionizmus alebo kam nás vedie vláda Róberta Tisa-Orbánsona
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 534
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 963
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 571
  4. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 12 964
  5. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 10 947
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 358
  7. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 048
  8. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 6 413
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Štefan Šturdzík: Igor v Kyjeve.
  2. Viktor Pamula: Tvorí sa nová Európa
  3. Eva Gallova: Pred koncom vojny nemecké velenie vybralo 23 budovy, ktoré zničia v Banskej Bystrici na námestí a priľahlých uliciach
  4. Anton Kaiser: Medzinárodná fotografická výstava
  5. Timotej Opálek: Arcade Fire - Pink Elephant
  6. Eva Bachletová: Pre mamy
  7. Milan Buno: Čo keby ste si vybrali inak? Ako by potom vyzeral váš život? | 7 knižných tipov
  8. Radovan Čipka: Vnútený izolacionizmus alebo kam nás vedie vláda Róberta Tisa-Orbánsona
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 534
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 963
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 571
  4. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 12 964
  5. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 10 947
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 358
  7. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 048
  8. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 6 413
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu