Jeden z vagónov historického legiovlaku pripravili vo Zvolene

Vagón je slovenským príspevkom do osemvozňového legiovlaku, ktorý prejde na jar a v lete Čechy a Moravu.

Hotový vozeň.Hotový vozeň. (Zdroj: JÁN KROŠLÁK)

ZVOLEN. Zrekonštruovaný výstrojový vagón z roku 1906 predstavili dnes v Železničných opravovniach a strojárňach (ŽOS) vo Zvolene. Pre projekt legiovlaku, ktorý už onedlho odštartuje svoju púť po českých a moravských mestách, ho pripravila Nadácia M. R. Štefánika spolu s Klubom historickej techniky pri Rušňovom depe vo Zvolene.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Staručký vagón, ktorý ešte pred pár rokmi stál na stanici v Hronskej Dúbrave, kompletne obnovili nadšenci z Klubu historickej techniky za asi päť mesiacov. Strávili pri tom asi 1000 hodín. Pôvodne batožinový vagón vybavili v interiéri dobovým strojným zariadením i fotodokumentáciou zo začiatku prvej Československej republiky.

SkryťVypnúť reklamu

Vagón je podľa správcu Nadácie M. R. Štefánika Pavla Šestáka slovenským príspevkom do osemvozňového legiovlaku, ktorý prejde na jar a v lete Čechy a Moravu a bude pripomínať účasť československých legionárov v Rusku po skončení I. svetovej vojny.

Asi 60-tisíc legionárov z Čiech i Slovenska sa ešte dva roky po skončení vojny pohybovalo na Sibíri, v čase, keď proti sebe bojovali vojaci Červenej armády a bielogvardejci. A práve železničné ešalóny im slúžili ako zázemie i dočasný domov. Podľa dochovaných záznamov sa desaťtisíce legionárov malo po krajine pohybovať v takmer 11-tisíc železničných vozňoch.

Za celým projektom legiovlaku je Československá obec legionárska so sídlom v Prahe, Nadácia M. R. Štefánika je jej slovenským partnerom. Na projekt obnovy vagóna pre legiovlak prispelo finančne Ministerstvo obrany SR, podstatnú časť však slovenská strana vyfinancovala za pomoci sponzorov. Veľa času členovia Klubu historickej techniky strávili na obnove vagónu nezištne.

SkryťVypnúť reklamu

legio2a_490.jpg

Vybavenie pojazdnej dielne so sústruhom.

legio3_490.jpg

A takto vyzerala skutočná dielňa v legionárskom vlaku.

legio5_490.jpg

Správca Nadácie M. R. Štefánika Pavel Šesták (vľavo).

legio4_490.jpg

Stopa po guľke, pravdepodobne z čias prvej svetovej vojny. FOTO: JÁN KROŠLÁK

Sme v obrazoch

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Zvolen

Komerčné články

  1. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  3. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  4. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  5. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  6. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  7. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  8. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  1. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  2. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  3. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  4. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Šetrite náklady s elektromobilom
  5. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  6. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  7. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce
  8. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 16 682
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 7 535
  3. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 6 039
  4. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 4 202
  5. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 3 937
  6. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 2 159
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 1 360
  8. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 1 309
  1. Ján Serbák: Slovensko v slepej uličke: od Mečiara k Ficovi
  2. Monika Kusendová: Jesenický maratón 2025 – „Severní vítr je krutý, počítej trailový běžec s tím…”
  3. Fabian Gres: Hudobná cesta po Ukrajine
  4. Irena Šimuneková: Belianska jaskyňa
  5. Branislav Hláčik: Komando Tiger - Kapitola 7
  6. Monika Albertiová: Šéf tajných nechce byť tajný. Pozrite sa, ja som štát. A môžem všetko!
  7. Zdenek Ručka: Ako zdravotne postihnutého klienta Domova sociálnych služieb pripraviť o finančné prostriedky. Časť 35. „Užitoční idioti II.“
  8. Martin Bača: Polnočné matinée. 3. časť, Diváctvo
  1. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 25 337
  2. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 13 356
  3. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 12 402
  4. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 10 273
  5. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok. 8 777
  6. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy. 8 277
  7. Ján Bilohuščin: "Svetu vládnu starí kreténi" 6 831
  8. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 6 323
  1. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
  2. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS
  3. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee II. - jedno z možných objasnení
  4. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee
  5. Jiří Ščobák: Ako prísť o peniaze ľahko a rýchlo
  6. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa vedie do SNP.
  7. Věra Tepličková: O sviniach, potkanoch a sokoloch
  8. Post Bellum SK: Známi aj menej známi hrdinovia SNP
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu