SLIAČ. Koncom minulého roku sa po štyroch rokoch obnovili sanačné práce na letisku v Sliači, ktoré v minulosti znečistili sovietske vojská. Odstraňuje sa stará čerpacia stanica v areáli letiska, dva sklady a dva umývacie mostíky. Spolu so starými budovami a zariadeniami odborníci sanujú znečistenú pôdu a podzemnú vodu. Časť kontaminovanej pôdy sa odváža na dekontaminačnú plochu.
Práce by mali skončiť ešte tento rok a podľa zmluvy, ktorú uzavrelo ministerstvo obrany a skupina dodávateľov, firmy EBA a ENVIGEO, budú stáť niečo nad dva milióny eur.
Ani táto suma nemusí byť v Sliači posledným zápisom na účte, ktorý nám tu zanechali „bratské“ vojská.
V ochrannom pásme
„Postupne sa situácia zlepšuje, no už teraz vieme o niekoľkých miestach, ktoré sa v tomto projekte riešiť nebudú,“ vysvetlil Jaroslav Schwarz, geológ z firmy ENVIGEO. Podľa neho je dnes situácia podstatne lepšia ako v roku 1992 a je už takmer nemožné nájsť plávajúcu vrstvu ropných látok na hladine podzemnej vody. „Povedať, že touto sanáciou sa problémy v Sliači vyriešia, by bolo predčasné a nezodpovedné. Problém Sliača nie je iba v tom, že sú tu kontaminované miesta, problém Sliača je, že leží v ochrannom pásme prírodných liečivých prameňov, kde sú kritériá prísnejšie ako inde.“
Sanačné práce začali ešte v roku 1992. Cez sanačné ryhy a vrty na najviac znečistených miestach sa zbierala znečistená podzemná voda a zvádzala do čističky. Možnosti tejto metódy už dosiahli svoj vrchol, preto museli niektoré plochy znovu preskúmať a zvoliť iné metódy sanácie.
Sedemdesiattisíc litrov
V rokoch 1992 až 2010 iba v Sliači odčerpali a dekontaminovali viac ako 3 milióny metrov kubických znečistenej podzemnej vody. Za rovnaké obdobie odborníci odčerpali z hladiny podzemnej vody viac ako 70-tisíc litrov voľne plávajúcich ropných látok.
Od roku 1993 zaplatil štát za sanáciu ekologických záťaží vyše 40 miliónov eur. Viac ako tri štvrtiny v 90. rokoch. Len v rokoch 2003 až 2010 to bolo v troch najrizikovejších lokalitách vyše päť miliónov eur.
Prevŕtali potrubie
V minulosti sa veľa pozornosti venovalo aj neďalekej Vlkanovej. Sanácia sa robila v rovnakom období ako v Sliači.
Vlkanová mala železničný terminál, pri ktorom bolo vyše sto podzemných nádrží. Od nich sa cez produktovod prepravoval letecký benzín až na Sliač.
Sovietski vojaci si k svojmu žoldu prilepšovali predajom benzínu z tohto „ropovodu“. Na viacerých miestach vyvŕtali diery, odhadované straty na trase produktovodu dosahovali 30 až 40 percent. Nielen z krádeží, veľké množstvo benzínu sa z deravého potrubia dostalo do pôdy a vody.
V minulosti už odborníci cez hĺbkové vrty kontrolovali, či nedochádza ku kontaktu medzi podzemnou vodou na letisku a liečivými prameňmi. Dobrá správa je, že liečivé pramene sa tlačia zospodu a v zásade nepriberajú nič z medzikružia. Tá možnosť tu ale stále hrozí. Stopy ropných látok už v týchto prameňoch v minulosti boli zachytené, aj keď išlo o nevýrazné hodnoty.
FOTO: JÁN KROŠLÁK