ZVOLEN. O podpore mobility zo zdrojov Európskej únie, kde sa ukazujú šance na získanie zdrojov pre naše samosprávy, sa hovorilo na 7. ročníku Národnej konferencie Cyklistická doprava, ktorá sa s podporou ministerstva dopravy prvýkrát konala v Banskej Bystrici. Regionálny operačný program schválený Európskou komisiou má prioritu číslo jedna práve v nemotorovej a hromadnej doprave.
„Je to výzva pre mestá spracovať svoje strategické dokumenty v oblasti dopravy a podľa Dany Sitányiovej zo Žilinskej univerzity dokonca príležitosť pre zmenu správania sa,“ informovala hovorkyňa mesta Zvolen Eva Ježovičová.
Konferencia priniesla aj viaceré príklady zo zahraničia. Nemecké Lipsko s počtom obyvateľov 545-tisíc pripravovalo svoj projekt cyklodopravy tri roky. „Prvý rok bol určený len diskusiám s občanmi. Podobne to bolo v Banskej Bystrici. Veľa sa diskutovalo napríklad pred schválením vstupu cyklistov na námestie,“ dodala Ježovičová.
O procese hovoril na konferencii viceprimátor Banskej Bystrice Jakub Gajdošík, ktorý sprevádzal jej účastníkov po námestí a vysvetľoval, prečo to podľa vedenia samosprávy bolo dobré rozhodnutie. Návštevníkom ukázal, ako sa ďalej bude vyvíjať pešia zóna v meste, ktorá by mala v budúcnosti končiť až pri tamojšej Europe.
Ako na projekty
Dôležitou súčasťou prípravy projektu na rozvoj ekologickej dopravy je analýza dát. Podľa sociológa Michala Šindelára nie sú vhodné rôzne ankety ani kvótne prieskumy. „Nemáte kontrolu nad vzorkou, tým pádom nemáte relevantné výsledky,“ konštatoval Šindelář.
Prieskumy pritom dokážu búrať rôzne mýty – napríklad, že na bicykli chodia len študenti alebo ľudia, ktorí nemajú dosť peňazí na auto. Ich prieskum v Brne napríklad ukázal, že 65 percent ľudí, ktorí chodia na bicykli, sú bežne pracujúci.
Možnosť, ako získať čísla, je využiť napríklad rôzne „sčítavače“, ktoré sa umiestňujú na ulicu a umožňujú spočítať cyklistov aj chodcov.
V poľskom meste Lublin sa chvália tým, že myslia aj na opatrenia pre chodcov. Ppri vzdialenosti do 5 a niekedy aj 10 kilometrov totiž dokáže byť bicykel či doprava na pešo veľmi konkurencieschopná.
Kampane môžu pomôcť
Kampaň do práce na bicykli sa diala v 55 samosprávach po Slovensku. Jej cieľom bolo ukázať ľuďom, že do práce sa dá dochádzať aj inak. „Podarilo sa nám zvýšiť povedomie o tom, prečo bicykel patrí do mesta,“ povedala jedna z organizátoriek konferencie Andrea Štulajterová.
„Veríme, že sme odštartovali komunikáciu, ktorá bude do budúcna pokračovať,“ dodala.
Podobné kampane sú podľa nej jednou z ciest, ako ľudí nadchnúť pre bicykel. Najdôležitejšie je však vytvárať podmienky pre cyklistov. Zabezpečiť infraštruktúru, parkovacie miesta, technickú podporu a výchovu ľudí.
Jaroslav Martinek z českej Asociácie miest pre cyklistov vysvetľoval, že je potrebné interpretovať správne informácie, tie v médiách podľa neho niekedy skresľujú.
„Hovoríme, že počet áut bude stúpať, ale kto to hovorí?“ položil otázku. Dôležité je, dodal, ujasniť si, čo sa danými vyjadreniami sleduje. Treba mať jasnú víziu, ako napredovať tak, aby sme mohli žiť v meste s dobrou adresou.“
Zodpovedať si otázku, čo mesto s dobrou adresou znamená, je podľa Martinka už na každom z nás.